Pozycjonowanie Organiczne w Wyszukiwarkach

Pozycjonowanie organiczne czyli naturalne, określane często jako SEO (Search Engine Optimization), to długotrwały proces pomagający podwyższyć pozycję strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania (organic/natural results). Jest ono ściśle związane z użyciem wybranych wczęsniej słów i fraz kluczowych, a także optymalizacją witryny pod kątem i dla potrzeb wyszukiwarek internetowych. Jest często przeciwstawiane technikom płatnym pozyskiwania ruchu internetowego typu PPC (Pay Per Click, Linki Sponsorowane, Boksy Sponsorowane, Reklamy Banerowe). Wyniki pozycjonowania organicznego w wynikach wyszukiwarki Google są umieszczone zazwyczaj na stronie pod reklamami Google AdWords. Zdarza się także, że wyniki organiczne prezentowane są bez reklam od 1 miejsca w wynikach wyszukiwania Google.

Jeśli pozycjonowanie jest przeprowadzone poprawnie i zgodnie z Polityką dla Webmasterów Google, to jego skuteczność będzie mierzona w zwiększeniu liczby wejść na stronę www oraz w odpowiedni wzroście konwersji – liczby klientów spośród odwiedzających, którzy są faktycznie zainteresowani produktem bądź usługą i dokonają akcji na naszej stronie takiej jak zapis do newslettera, wypłnie formularza rejestracyjnego bądź zakupu.

Pozycjonowanie organiczne jako jedna z technik marketingu internetowego jest procesem złożonym i długoterminowym, lecz przynoszącym długofalowe efekty. Praca nad pozycjonowaniem strony w sposób organiczny jest dość wymagającym zajęciem, lecz wyniki mogą być utrzymywane przez długi okres czasu w przeciwieństwie do innych form pozyskiwania ruchu (np reklam płatnych, linków i boksów sponsorowanych). Im strona starsza, dobrze rozwijana tym będzie bardiej wartościowa dla wyszukiwarek internetowych. Dlatego nie powinien dziwić nas fakt, że proces pozycjonowania organicznego przynosi efekty dopiero po kilku miesiącach, a czasami nawet po kilkunastu.

Niestety oragniczne pozycjonowanie stron wymaga stałej i systematycznej pracy przy stronie, należy powtarzać czynności związane z optymalizacją strony internetowej, tak aby utrzymać się na wysokiej pozycji. Konkurencja bowiem nie śpi. Wszyscy chcą być na pierwszej stronie listy wyników wyszukiwania Google a przecież miejsc mamy tylko 10! :-). Niewątpliwie pozycjonowanie organiczne, naturalne jest jedną z najskuteczniejszych form promowania strony www w sieci z wysokim stopniem zwrotu wkładu w inwestycję (return On Investment – ROI). Pozwala także zachować pozyskany ruch z wyszukiwarek internetowych (w przeciwieństwe do ruchu płatnego) na długi czas nawet po zakończeniu pracy ze stroną.

Na co trzeba zwrócić uwagę przy optymalizacji zawartości strony internetowej dla potrzeb pozycjonowania organicznego? Jednym z najważniejszych elementów jest jej merytoryczna zawartość strony ze względu na predyspozycje wyszukiwarek (np. Google, Bing), które wysoce cenią wartościowe serwisy. Wartość ta musi przekładać się na materiał, który będzie cenny dla użytkownika przekierowanego ze strony wyszukiwarki. Innym warunkiem, który muszą spełniać materiały zawarte na stronie to niepowtarzalność i unikalność treści.

Uzyskując wysoki naturalny wynik w indeksie wyszukiwarki, możemy być pewni, że z czasem uzyskamy wiarygodne przekierowania (linki) z dobrych, tematycznych źródeł. Należy zadbać aby srony kierujące były również stronami dobrej jakości. Dobrze by było również, żeby zawartość stron, z których pochodzą linki był związany tematycznie ze stroną docelową. Ten proces to tylko przykład i część pozycjonowania organicznego, który określany jako optymalizacja poza stroną (Off Page, w odróżnieniu na wcześniejszych przygotowaniach pozycjonowania na stronie – On Page). Już niedługo więcej informacji i krótki poradnik pozycjonowania organicznego online.