Remarketing

Remarketing (retargeting) to jeden z rodzajów marketingu internetowego. W Stanach Zjednoczonych jest stosowany już od jakiegoś czasu, do Polski zawędrował dość niedawno. Zasada jego działania oparta jest na informacjach, które potencjalny klient zostawia po sobie odwiedzając poszczególne strony internetowe w poszukiwaniu produktu go interesującego. Skąd wiemy, że był zainteresowany tym produktem, a nie innym? Jego gusta mogą potwierdzić produkty, które włożył do koszyka sklepu internetowego, lecz z niewiadomego powodu (np. trudności z wykonaniem transakcji, zmiana decyzji, przerwane połączenie internetowe) je tam porzucił. Niektóre serwisy internetowe uważają taką sytuację za problematyczną, inne wręcz przeciwnie – zbierając tego typu informacje planują strategie marketingową.

Z pomocną ręką w takich przypadkach wychodzi Remarketing w Google AdWords. Specjalny tag remarketingowy Adwords jest umieszczany na stronie. Osoba odwiedzająca daną stronę zapisuje plik Cookies na swoim urządzeniu i zostaje automatycznie przypisana do listy odbiorców o wybranych gustach. Za pomocą tego procesu AdWords „podąża” za klientem i podczas wyświetlania poszczególnych stron przypomina mu reklamą o wcześniej oglądanych produktach, markach, firmach lub stronach internetowych.

Po zebraniu odpowiedniej liczby użytkowników, można rozpocząć kampanię Google AdWords. Reklamy strony, serwisu, sklepu są wyświetlane na innych stronach sieci partnerskiej Google (np stronach biorących udział w programie Google AdSense. Kampania taka ma celu skłonienie klienta do powrotu na stronę, którą już wcześniej odwiedziła ale nie zakończył pobytu na niej konwersją (zakupem, zapisaniem się do newslettera, lajkiem na fb itp). Zabiegi remarketingowe można także stosować w stosunku do klientów, którzy byli zdecydowani i kupili dany produkt czy usługę online już wcześniej. Infantylnym przykładem może być zaproponowanie mu pary skarpetek po kupnie butów. Określenie na działania komplementarne do wcześniejszego zakupu to cross-selling.

Google w 2010 roku wprowadziło funkcję Remarketing w AdWords. Od tego czasu pomaga ona w szybkim i tanim zmotywowaniu klienta do zakupu. Personalizacja zainicjowana przez reklamy AdWords ponownie wprowadza klienta w interakcję z usługą bądź produktem. Kampania może być prosta, z określeniem jednego rodzaju targetu, bądź bardziej skomplikowana na późniejszym etapie.

Wszystko zależne jest od celów biznesowych firmy reklamującej oraz od jej budżetu. Remarketing zwiększa ponadto świadomość użytkownika o promowanej marce. To od właściciela serwisu, sklepu, marki zależy, co chce przedstawić klientowi. W jego gestii jest również zaplanowanie lub zlecenie wykonania banerów wyświetlanych w reklamie. Poziom sprzedaży bardzo silnie związany jest z informacjami na nich zawartymi (grafika, hasło reklamowe itp.).